surfryttarna

Gästbloggare: Matilda

Publicerad 2011-08-03 12:00:00 i

Ja, en ny dag = en ny gästbloggare! Idag är det jag som fått äran att blogga lite här hos Surfryttarna, och jag måste medge att det känns lite konstigt att skriva ett inlägg på en annans blogg... Men ibland måste man helt enkelt vidga sina vyer! ;) Och vem är "jag" då, jo jag heter Matilda Nordström, är 18 år och tävlar dressyr för SURF. Jag har tävlat en ponny som heter Argos tidigare, men nu har jag tagit en storhäst på foder som jag ska tävlingsdebutera med i höst.

Eftersom det känns, iaf för mig, lite konstigt att bara presentera mig själv och hästen jag rider, tänkte jag bjuda på ett litet tips på hur man kan träna upp galoppen! Det beror självklart mycket på i vilket utbildningsstadie man är i, men jag tycker att man kan göra det här oavsett man rider LB eller MSV, och jag har märkt stor skillnad på de hästar jag tränat detta med! 

Mitt tips för att få ordning på galoppen, både takten och styrkan, är att göra öppnor. Öppnor, öppnor och återigen öppnor! Finns ingen häst jag ridit som inte blivit bättre av att verkligen få jobba ordentligt med bakbenen. Och fördelen med öppnor är att du kan kontrollera vilket bakben som ska arbeta! Toppen va! :D

Ofta när jag gör dessa brukar jag bara rida på fyrkantsspåret i galopp, med fokus på att hästen lyssnar på så små hjälper som möjligt och att den är ordentligt uppvärmd! Sedan lägger jag in öppnor längs efter långsidorna och försöker få hästen att förstå vad jag vill. Nu är vi tillbaka till vilken utbildningsståndpunkt både häst och ryttare är! Den orutinerade hästen förstår väldigt sällan vad jag som ryttare vill, men det gäller att vara lugn och konsekvent. Bara "nöta på" och visa hästen vad jag vill och tillslut kommer de att förstå. Ibland redan under samma pass, och ibland måste man rida det lite oftare.

Medan man gör galoppöppnorna brukar galoppkvalitén bli mycket sämre då hästen tycker det är jobbigt. Så om allting känns skitdåligt så är det normalt! Haha nej, riktigt såå dåligt ska det inte kännas, men bli inte besvikna om galoppen känns sämre just i detta tillfälle. Det gäller att träna långsiktigt och se framåt!

Hoppas att det här tipset kommer hjälpa någon åtminstone, och jag rekommenderar verkligen er att prova! Skadar aldrig att prova nya saker! Går det inte så går det inte, då är det bara att gå tillbaka ett steg och börja om. :)


 
/Matilda, http://mnfoto.blogg.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela