surfryttarna

Svenska Ridsprtförbundet och deras regler

Publicerad 2011-12-28 20:46:00 i Minettes inlägg

Jag, som många andra, har nog fått SvRF´s nya regel om bakfoten. Tydligen är inte regeln ny utan har funnits i flera år. Jag kan säga att jag visste faktist inte det, att loggan bara får vara 1x3 cm och förekomma en gång per klädesplagg.

Jag förstår tanken bakom, att de vill underlätta för sponsorer att sponsra ryttare. Sponsorer är viktga för ridsporten, inte bara för den enskilda ryttaren utan även för klubbar och föreningar eftersom dem hjälper till att hålla nere tävlingskostaderna och göra det möjligt att överhuvudtaget hålla tävlingar. Utan sponsorer skulle vissa klubbar inte ens kunna anordna tävlngar pga av kostnaderna. I dagsläget vill nästan ingen gå in och sponsra på grund av för dålig publicitet. Alla stora märken som t.ex Kingsland får mängder med gratisreklam vilket gör att dem verkliga sponsorerna får svårt att synas.

Som sagt så förstår jag varför men jag är ändå fruktansvärt besviken på att de ska bli så svårt att tävla. Först licens reglerna och nu det här. Ska man behöva ta fram silvertejpen för att kunna få tävla? I princip all utrustning säljs numera med loggor, det är väl självklart att tillverkarna vill visa vem som har gjort sakerna?

Den här regeln gäller ju även hjälmar och jag kommer inte få tävla i min Charles Owen för den har loggan på två ställen. Dåligt tycker jag. Att förbjuda utrustning med stora blaffiga loggar kan jag köpa men hjälmar? Jag tror att t.ex schabrak drar mer blickar till sig än min hjälm faktist. Såklart har inte alla schabrak stora loggor men vissa är lite "over the top" enligt mig.

Dem som vinner på det här är alltså ryttare med sponsorer vilket nästan bara förekommer på högre nivåer. För hur många som rider på lokalnivå sitter egentligen med ett sponsorkontrakt? Inte många.



/Minette

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-12-29 08:30:57

Ni ser ut som ett riktigt stiligt tävlingsekipage!

Postat av: Ina Ögren

Publicerad 2011-12-29 17:42:41

Jag håller med dig ;)

Jag tycker det borde vara tillåtet med loggor på hjälm, ridväst, sadel och träns. Sen luva, benskydd, ridbyxor, schabrak och sånt är ju en annan grej.

T.ex Scapas logga är ju väldigt stor, jag tycker det vore helt ok om de förbjöd SÅ stora loggor på mindre utrustning.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela