surfryttarna

Tidigare ponnyer/hästar i mitt liv

Publicerad 2011-07-22 22:06:17 i Minettes inlägg

Efter önskemål ska jag nu skriva ett inlägg om mina tidigare hästar jag har haft innan Rindi.

Min första häst var en islandshäst som vi köpte 2006. Han hette Seimur och var 6 år då vi köpte honom. Jag minns då mamma hittade honom på annons. Eftersom både jag och mamma har en förkärlek till islandshästar föll vi direkt då vi såg honom på bilden. Vi hade inte tänkt köpa någon häst och dessutom var han för dyr. Sedan gick det en tid och han sänktes i pris två gånger tror jag och då bestämde vi oss för att fara och titta på honom. Vi provred inte då vi var och tittade på honom för han var inte inriden men vi beslöt oss för att köpa honom ändå. När vi köpte Seimur så var det han eller ingen. Hade det alltså inte blivit honom så hade vi inte köpt någon annan häst heller.

Seimur reds in hösten han var sex år. På den tiden var jag inte så rutinerad så jag red honom bara ibland. Han lärde sig snabbt men det var lite för mycket turbo för mig. Mamma red och den sista tiden vi ägde honom var det en tjej, Sofi, som hade två egna islandshästar i samma stall som vi stod i som red honom. Under tiden Sofi red Seimur blev han verkligen fin. Han var otroligt säker på foten och med sin fina tölt är han en underbar häst att ha som skogsmulle.

Vi hade Seimur i två år innan vi sålde honom till grannstallet. Dem som köpte honom letade efter en islandshäst och fick därför låna honom en sommar innan dem bestämde sig för att köpa honom. Det var inte så svårt att säga hejdå faktist. Det kanske låter hårt men jag älskade honom inte lika mycket som jag älskar Josephine. Såklart gillade jag honom mycket men det kändes bra att han såldes såpass nära vilket gjorde det hela lättare. Hur som helst så var Seimur en av världens finaste islandshästar, hur mysig och go som helst och han är idag 10 år. Jag ser honom då och då hos de nya ägarna.




Efter vi sålde Seimur köpte vi Josephine. Jag kan skriva hur mycket som helst om Josephine för hon har betytt så otroligt mycket för mig. Första gången jag träffade henne var när jag var 9 år och började rida på Södra Umeå ryttarförening. Hon blev min favorithäst redan första lektionen då jag borstade henne.


                                                        Jag och Josephine 2005.

Sedan såldes hon från ridskolan och jag blev såklart jätteledsen. Två år senare köpte jag henne efter att ha hittat henne på Hästnet. Hur glad tror ni jag blev på en skala från 1-10 när jag hittade min favorithäst från ridskolan på annons när vi dessutom letade en d-ponny? I alla fall så köpte vi henne 14 juni 2009. Jag har haft mycket fram- och motgångar med Josephine under de två åren vi har haft tillsammans.

I början på juni 2011 gick vi skilda vägar. Det var något av det svåraste jag någonsin gjort. Jag ville ut och tävla och Josephine var 18 år så vad gör man? Hon kommer alltid vara en av de ponnyer som har störst plats i mitt hjärta, älskade Nørgaards Josephine. ♥



Här kan ni läsa ett längre inlägg om min och Josephines resa tillsammans.

/Minette

Kommentarer

Postat av: mikkis

Publicerad 2011-07-23 14:25:49

SV: woho tack så mkt. Intressant :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela